Ξεκίνησε η λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας που μπορεί να αποθηκεύεται και στο κινητό τηλέφωνο.
Η μεταρρύθμιση αυτή που ήταν πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος παρουσιάστηκε σήμερα σε κοινή συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη και την υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου.
Όπως τονίστηκε, η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας θα είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς οι ανάπηροι συμπολίτες μας να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Θα ενσωματώνει επίσης σταδιακά όλες τις επιμέρους υπηρεσίες, τις οποίες παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.
Στη συνέντευξη σημειώθηκε ότι ενεργοποιούνται η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας και το Μητρώο Αναπηρίας, δυο ακόμα πυλώνες της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, δηλαδή του πληροφοριακού συστήματος όπου συγκεντρώνονται όλες οι ψηφιακές διαδικασίες οι οποίες αφορούν στην αναπηρία. Η Εθνική Πύλη Αναπηρίας ξεκίνησε να λειτουργεί από το Σεπτέμβριο, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή ο πρώτος –και πολύ σημαντικός –πυλώνας, τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ» (ψηφιακή διαδικασία ενιαίας πιστοποίησης αναπηρίας).
Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) θα λειτουργεί όπως το φοιτητικό πάσο, αποδεικνύοντας την ταυτότητα του κατόχου της και την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία έναντι κάθε δημόσιας αρχής και τρίτου. Οι κάτοχοι με την επίδειξή της θα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού, χρησιμοποιώντας την ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας, χωρίς να απαιτείται να μοιραστούν τα ευαίσθητα προσωπικά –και ιδίως ιατρικά- τους δεδομένα.
Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην Κάρτα, ώστε τελικά να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που αφορούν σε κάθε ανάπηρο. Η Κάρτα Αναπηρίας εκδίδεται από την 1η Νοεμβρίου ως εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως το πιστοποιητικό εμβολιασμού). Από σήμερα είναι διαθέσιμη και ως ψηφιακή εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, αποτελώντας το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που μπαίνει στο Gov.gr Wallet app. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσει και σε πλαστική μορφή.
Στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία εντάσσονται όλα τα άτομα που διαθέτουν ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας, η οποία έχει εκδοθεί από αρμόδια αρχή πιστοποίησης της αναπηρίας κατά υγειονομική κρίση στη χώρα. Σε πρώτη φάση περιέχει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας και σταδιακά θα τροφοδοτείται με επιπλέον στοιχεία, μέσω και της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Με το Μητρώο αυτό η Πολιτεία αποκτά για πρώτη φορά ένα εργαλείο χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία και τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας.
Η υλοποίηση των δύο νέων δράσεων έγινε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σύντομα θα υλοποιηθεί και ο τέταρτος πυλώνας της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, που είναι το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας: Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας όλων των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας. Οι παροχές θα προστίθενται σταδιακά στην Κάρτα, ώστε τελικά κάθε συμπολίτης μας με αναπηρία να έχει πρόσβαση σε αυτές απλά επιδεικνύοντας την κάρτα του.
Κατά την εκδήλωση ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε άλλες έξι μεταρρυθμίσεις που έχουν προωθηθεί για τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία:
1.Θέσπιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) που μέχρι τότε λειτουργούσαν με ασαφές πλαίσιο διαδικασιών και αρμοδιοτήτων.
2. Κατάργηση της υποχρεωτικής επανεξέτασης από ΚΕΠΑ για μη αναστρέψιμες ασθένειες. Πλέον οι άνθρωποι αυτοί εξετάζονται μια φορά και το ποσοστό αναπηρίας τους ισχύει εφ’ όρου ζωής.
3.Αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη και δρομολόγηση της μεταστέγαση των ΚΕΠΑ της Αθήνας σε σύγχρονες εγκαταστάσεις
4.Θέσπιση για ΕΦΚΑ και για τα ΚΕΠΑ των ηλεκτρονικών ραντεβού που κατήργησαν τις ουρές και μείωσαν σε σημαντικό βαθμό την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία.
5.Νομοθετική ρύθμιση (που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή) με την οποία μειώνεται το ποσοστό αναπηρίας (από 67% σε 50%) για λήψη σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό.
6. Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Ψηφιοποίηση σε πολύ μεγάλο βαθμό της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας που ήταν μέχρι τώρα συνυφασμένη με ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων Οι ασφαλισμένοι πλέον κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο και επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασής τους για την αξιολόγησή τους από τους γιατρούς. Στη συνέχεια, λαμβάνουν τη γνωμάτευσή τους επίσης ηλεκτρονικά, η οποία είναι ενιαία και τον πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε δυνατής ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής. Το τελευταίο δίμηνο έχουν ήδη γίνει 43.600 αιτήσεις στα ψηφιακά ΚΕΠΑ.