Ερώτηση στη Βουλή για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πεζοί της Τρίπολης, διασχίζοντας τους δρόμους καθώς και για τα πεζοδρόμια που είναι ακατάλληλα, κατέθεσαν οι Βουλευτές της Ελληνικής Λύσης Απόστολος Αβδελάς και Κωνσταντίνος Χήτας.
Οι δύο Βουλευτές, επισημαίνουν τα προβλήματα, κυρίως για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και ρωτούν τους αρμοδίους, για τις ενέργειες που θα κάνουν προκειμένου να βελτιωθεί το πρόβλημα αυτό και να περπατούν με ασφάλεια οι πεζοί στα πεζοδρόμια.
Στην ερώτηση αναφέρεται:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Θεσσαλονίκη, 14/10/2021
Των: Αποστόλου Αβδελά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνου Χήτα, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης
ΠΡΟΣ: Τoν κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Υπόψη: κ. Υφυπουργού αρμόδιου για θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος
Τoν κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Τoν κ. Υπουργό Εσωτερικών
ΘΕΜΑ: «Αδιάβατα πεζοδρόμια στην πόλη της Τρίπολης της Αρκαδίας»
Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,
Σύμφωνα με ενημέρωση από κατοίκους της Αρκαδίας και σύμφωνα με αναρτήσεις σε τοπικές ιστοσελίδες του Διαδικτύου, οι πεζοί στην πόλη της Τρίπολης δυσκολεύονται να περπατήσουν με ασφάλεια κατά μήκος αρκετών δρόμων της πόλης, επειδή τα πεζοδρόμια είναι ακατάλληλα και οι πολίτες αναγκάζονται να ανεβοκατεβαίνουν σε αυτά, περπατώντας κατά μήκος του δρόμου επί του ίδιου οικοδομικού τετραγώνου, με κίνδυνο να τους χτυπήσει διερχόμενο όχημα.
Ενώ το ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης υφίσταται ανάπλαση και η πόλη έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, με λύπη διαπιστώνει ο επισκέπτης ότι, οι υπόλοιποι δρόμοι και τα υπόλοιπα πεζοδρόμια της πόλης έχουν αφεθεί στην τύχη τους.
Για ανθρώπους, δε, με κινητικά προβλήματα η πόλη της Τρίπολης καθίσταται «απαγορευτική», αφού στην ουσία, δεν υπάρχουν χώροι διέλευσης για να κινηθούν, ενώ ακόμα και τα πεζοδρόμια καλύπτονται συχνά από παρκαρισμένα αυτοκίνητα που εμποδίζουν την κυκλοφορία των αναπηρικών αμαξιδίων.
Στην οδό Καλαβρύτων (απέναντι από το «ΔΑΚ»), για παράδειγμα, ο επισκέπτης θα αντικρίσει πεζοδρόμια με ανασηκωμένες πλακοστρώσεις λόγω της πίεσης από τις ρίζες των δέντρων, με αποσπώμενα κομμάτια τσιμέντου να εξέχουν, εμποδίζοντας την διέλευση των πεζών με καρότσι ή αμαξίδιο.
Στην οδό Ναυπλίου (στο ύψος της Π.Ε. Αρκαδίας) παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο, με την ύπαρξη κιόλας, πεζοδρομίου μόνον στη μια πλευρά του δρόμου. Όλα αυτά, αποτελούν μερικά παραδείγματα, τα οποία καταδεικνύουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο το γεγονός ότι, στην πόλη της Τρίπολης υπάρχουν σημεία αδιάβατα για τους πεζούς. Είναι λοιπόν ευκαιρία μοναδική, επ’ ευκαιρία του ότι στο κέντρο της πόλης γίνεται αυτή την στιγμή ανάπλαση, να γίνουν παρεμβάσεις και σε άλλα επιλεγμένα σημεία της πόλης, αποκαθιστώντας, έτσι, δυσλειτουργίες και κακοτεχνίες ετών.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
- Προτίθεσθε να προβείτε στις απαραίτητες παρεμβάσεις, προκειμένου να αποκατασταθούν από τις επί τούτου αρμόδιες τοπικές Υπηρεσίες οι κακοτεχνίες και τα προβλήματα διέλευσης από περιπατητές, που υφίστανται στα πεζοδρόμια της Τρίπολης, της Αρκαδίας;
- Προτίθεσθε να προβείτε άμεσα στις ενδεδειγμένες παρεμβάσεις και στην λήψη των απαραίτητων μέτρων, προκειμένου να προστατέψετε την ασφάλεια των πεζών και των ΑμεΑ που χρησιμοποιούν αναπηρικά αμαξίδια και κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια της Τρίπολης, της Αρκαδίας;
- Έχετε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να εκταμιευθούν, όσο γίνεται περισσότερα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην αποκατάσταση και στην ανάπλαση των πεζοδρομίων της Τρίπολης, της Αρκαδίας;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Απόστολος Αβδελάς
Κωνσταντίνος Χήτας.
Απάντηση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Απάντηση σε Ερώτηση»
ΣΧΕΤ: Η με αριθμό πρωτ. 373/18-10-2021 Ερώτηση
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τους ανωτέρω αναφερόμενους Βουλευτές, κοινοποιούμε το υπ’ αρ. πρωτ. 28293/25-10-2021 έγγραφο του Δ. Τρίπολης, δεδομένου ότι οι Δήμοι είναι αρμόδιοι για τον σχεδιασμό αναπλάσεων με στόχο, μεταξύ άλλων, τη βελτίωση των υφιστάμενων πεζοδρομίων στην επικράτειά τους, καθώς και για την υλοποίηση των σχετικών έργων.
Επίσης, στις αρμοδιότητές τους ανήκει η ρύθμιση της στάθμευσης. Συμπληρωματικά για πληρέστερη ενημέρωση της εθνικής αντιπροσωπείας επισυνάπτουμε το υπ΄ αρ. πρωτ. 98083/1330/8-11-2021 έγγραφο της Δ/νσης Εφαρμογής Σχεδιασμού & Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος/ΥΠΕΝ, το οποίο αναφέρεται στο θεσμικό πλαίσιο από το οποίο διέπεται η αναγκαιότητα της εξασφάλισης λειτουργικών πεζοδρομίων στις πόλεις.
Ο Υφυπουργός
Νικόλαος Ταγαράς
Απάντηση από την Αρχιτέκνων Μηχανικό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ : Απάντηση στην με αρ. πρωτ. 373/18.10.2021 Ερώτηση της Βουλής των Ελλήνων με θέμα «Αδιάβατα πεζοδρόμια στην πόλη της Τρίπολης της Αρκαδίας»
Σχετ. : Η με αρ. πρωτ. 373/18.10.2021 Ερώτηση των Bουλευτών Αποστόλου Αβδελά και Κωνσταντίνου Χύτα (αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/98083/1330/1.11.2021)
Σε απάντηση της Ερώτησης του θέματος, σας γνωρίζουμε ότι :
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και πιο συγκεκριμένα τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός», όπως αυτές τροποποιήθηκαν με το άρθρο 210 του ν. 4782/2021 (ΦΕΚ 36/Α/9.3.2021), «Kατά τη διαμόρφωση ή ανακατασκευή των κοινόχρηστων χώρων των οικισμών (όπως ιδίως χώρων που προορίζονται για την κυκλοφορία των πεζών, όπως των πλατειών/ … πεζοδρομίων/ …, εφόσον το επιτρέπει η μορφολογία του εδάφους, επιβάλλεται να εξασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης ατόμων με αναπηρία ή εμποδιζόμενων ατόμων με οδεύσεις πεζών/ οδεύσεις τυφλών/ κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) χωρίς αναβαθμούς με κλίση μέχρι 5%/ προσβάσιμα μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών, κατάλληλη τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, όπως στεγάστρων, καθιστικών, στύλων φωτισμού, κάδων απορριμμάτων, σήμανσης καθώς και να διαμορφώνεται ποσοστό 5% των χώρων στάθμευσης ή τουλάχιστον ένας για χρήση αναπηρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις Οδηγίες…» (Οδηγίες Σχεδιασμού «Σχεδιάζοντας για Όλους» του ΥΠΕΧΩΔΕ, 1989).
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις της με αρ. 52907/28.12.2009 Απόφασης Υπουργού ΠΕΚΑ
«Ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία σε κοινόχρηστους χώρους των οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών» (ΦΕΚ 2621/Β/31.12.2009), η εφαρμογή της οποίας είναι υποχρεωτική για τη διαμόρφωση ή ανακατασκευή των κοινόχρηστων χώρων των οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών (συμπεριλαμβανομένων των πεζοδρομίων), για να εξυπηρετήσουν και άτομα με αναπηρία, επιβάλλεται η δημιουργία ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50 μ., ελεύθερο από κάθε είδους σταθερό ή κινητό εμπόδιο.
Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση όπως σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός, τοποθετείται εκτός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Στην περίπτωση υφιστάμενων πεζοδρομίων πλάτους μικρότερου από 1,50 μ. η ζώνη αυτή καταλαμβάνει όλο το πλάτος του πεζοδρομίου. Βάσει, επίσης, των διατάξεων της ανωτέρω απόφασης, επιβάλλεται η κατασκευή οδηγού όδευσης τυφλών, η διαμόρφωση κεκλιμένων επιπέδων και λοιπές διαμορφώσεις.
Σύμφωνα με τις Εγκυκλίους 7/2010 (αρ. πρωτ. ΥΠΕΚΑ 9180/10.6.2010) και 3/2011 (αρ. πρωτ. ΥΠΕΚΑ οικ.13612/24.3.2011), οι ρυθμίσεις της ανωτέρω απόφασης εφαρμόζονται, εκτός από τις νέες διαμορφώσεις - αναπλάσεις και τις ανακατασκευές κοινοχρήστων χώρων, και σε μεμονωμένες παρεμβάσεις διαφόρων φορέων στον δημόσιο ελεύθερο χώρο, όπως τοποθέτηση ιστών φωτισμού, πινακίδων οδικής σήμανσης, πληροφοριακών πινακίδων, pillars, τηλεφωνικών θαλάμων, κάδων απορριμμάτων, διαφημιστικών πλαισίων, κατάληψη κοινοχρήστων χώρων για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, εμπορευμάτων, ψυγείων αναπηρικών περιπτέρων κ.λπ.
Επίσης, σύμφωνα με την ανωτέρω Εγκύκλιο 3/2011, εφόσον από τη μελέτη διαμόρφωσης - ανάπλασης μικρού εύρους οδών, που δεν μπορούν να πεζοδρομηθούν, προκύπτει ότι δεν είναι δυνατή η εξασφάλιση δύο πεζοδρομίων με ζώνη όδευσης πεζών πλάτους 1,50 μ. ελεύθερη από εμπόδια, πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια ώστε το ένα τουλάχιστον πεζοδρόμιο να είναι πλήρως προσβάσιμο.
Οι ανωτέρω ρυθμίσεις εφαρμόζονται κατά τη σύνταξη της «Μελέτης Προσβασιμότητας υπαίθριων δημόσιων χώρων» η οποία εκπονείται, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 210 του ν. 4782/2021 (ΦΕΚ 36/Α/9.3.2021), για κάθε νέο έργο και νέα μελέτη για κάθε υπαίθριο δημόσιο χώρο ο οποίος προσαρμόζεται ώστε να καταστεί προσβάσιμος. Η μελέτη Προσβασιμότητας συντάσσεται σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑ/ 99709/796/2.11.2021 Απόφαση «Τεχνικές Προδιαγραφές Μελέτης Προσβασιμότητας» (ΑΔΑ: ΩΘΟ24653Π8-ΔΒ7) .
Επισημαίνεται ότι οι Δήμοι είναι αρμόδιοι για τον σχεδιασμό αναπλάσεων με στόχο, μεταξύ άλλων, τη βελτίωση των υφιστάμενων πεζοδρομίων στην επικράτειά τους, καθώς και για την υλοποίηση των σχετικών έργων. Επίσης, στις αρμοδιότητές τους ανήκει η ρύθμιση της στάθμευσης.
Όσον αφορά στα συγχρηματοδοτούμενα από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης έργα, σε αυτά εντάσσονται και έργα αναπλάσεων. Η πρόταση που κατατίθεται από τον εκάστοτε Δήμο για χρηματοδότηση σχετικού έργου, πρέπει να χαρακτηρίζεται από πληρότητα και σαφήνεια και να είναι σύννομη βάσει των σχετικών διατάξεων. Η εξασφάλιση της προσβασιμότητας και η προαγωγή της ισότητας βάσει των αρχών του καθολικού σχεδιασμού οφείλουν να αποτελούν πρωταρχικούς στόχους κάθε σχετικής μελέτης και έργου.
Η Προϊσταμένη της Δ/νσης
Εσωτ. Διανομή
Χρ. Αρχείο
ΔΕΣΕΔΠ
Μ. Γρίβα
Κ. Σπαθόπουλος Ε. Χολέβα
Αρχιτέκτων Μηχανικός
Η απάντηση του Δήμου Τρίπολης
ΘΕΜΑ: Απάντηση σε έγγραφο ,
ΣΧΕΤ.: α) Το με αρ. πρωτ. 191174/20-10-2021 έγγραφο του Γραφείου Συντονιστή της
Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου
Ο Δήμος Τρίπολης θεωρεί ότι τα ασφαλή και λειτουργικά πεζοδρόμια δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αυτονόητο δικαίωμα των πολιτών και για το λόγο αυτό προσπαθεί να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες πιστώσεις για την ανακατασκευή τους.
Ενδεικτικά, σας γνωρίζουμε τα εξής:
1. Βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο «Ανάπλαση Δημόσιου Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου Δήμου Τρίπολης», προϋπολογισμού 1.161.590€. Στο έργο αυτό προβλέπονται σύμφωνα με την απόφαση ένταξης παρεμβάσεις αποκλειστικά και μόνο στις οδούς Ευαγγελιστρίας, Πατρών Γερμανού, Σμύρνης, Νεομάρτυρος Δημητρίου, Επισκόπου Ανθίμου, και Ερμού συμπεριλαμβανομένων και των πεζοδρομίων.
2. Στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Τρίπολης για το 2021 προβλέπεται έργο με τίτλο:
«Κατασκευή Πεζοδρομίων του Δήμου Τρίπολης» προϋπολογισμού 157.822€, ως συνεχιζόμενο έργο από το 2020, ενώ στα Νέα Έργα προβλέπεται έργο με τίτλο:
«Κατασκευή Πεζοδρομίων Δ.Ε Τρίπολης», προϋπολογισμού 50.000€.
3. Η οδός Καλαβρύτων έχει ενταχθεί ως περιοχή παρέμβασης στο έργο με τίτλο: «Δράσεις και παρεμβάσεις βιώσιμης ανάπτυξης του Δήμου Τρίπολης», εντάσσεται στον Άξονα «Ποιότητα ζωής και εύρυθμη λειτουργία των πόλεων, της υπαίθρου και των οικισμών», του Προγράμματος «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» για το οποίο η μελέτη συντάσσεται την παρούσα περίοδο (ΑΔΑ: 916046ΜΤΛ6-1ΤΠ).
O Αντιδήμαρχος Τρίπολης
Κανελλόπουλος Αλέξανδρος
Post a Comment
To Hondos News σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.