Η χώρα μας τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται σε «εμπόλεμη κατάσταση» απέναντι σε έναν εχθρό, ο οποίος προκαλεί τεράστια καταστροφή στο περιβάλλον, στις ανθρώπινες περιουσίες, με τα εναέρια μέσα των Σωμάτων Ασφαλείας να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των μαχών, μεταξύ των οποίων τα περίφημα ελικόπτερα «ERICKSON» ή αλλιώς «S-64 Air Crane».
Τα χαρακτηριστικά αυτά ελικόπτερα έχουν χαραχτεί στη συλλογική μνήμη των πολιτών καθώς βρίσκονται αδιάλειπτα στα πολλαπλά πύρινα μέτωπα, όπου «ρίχνονται στη μάχη» με τον ηρωισμό και την ακατάπαυστη δράση των πιλότων, οι οποίοι αξιοποιούν στο έπακρο τις επιχειρησιακές ικανότητες των εναέριων αυτών μέσων στην προσπάθεια κατάσβεσης των πυρκαγιών.
Τα ελικόπτερα αυτά είναι εκ των πρωταγωνιστών, μαζί με τα Canadair, αλλά και άλλους τύπους εναέριων μέσων, που έχουν μισθωθεί για την αντιπυρική σεζόν, το θηριώδες, άκομψο αλλά ευέλικτο. Από το ένα μόλις ελικόπτερο που μισθώθηκε το 2000 μέχρι τα 10 ελικόπτερα το 2021, η εταιρία έχει συμπληρώσει 21 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες πέντε «S-64 Air Crane» της «Erickson Incorporated» ήρθαν για τη φετινή αντιπυρική περίοδο στην Ελλάδα από την Αυστραλία.
Οι αναβαθμίσεις και οι πρωτοπορίες στα λειτουργικά συστήματα
Οι καινοτομίες του ελικοπτέρου είναι πολλές, αφού πρέπει να αντέχει σε απίστευτες καταπονήσεις. Όταν ένα τέτοιο ελικόπτερο αιωρείται πάνω από το νερό και οι έλικες «πιέζουν» και με το κατώρευμα (προς τα κάτω κίνηση του αέρα ως αποτέλεσμα της κίνησης του έλικα), εισέρχεται αέρας αλατισμένος μέσα στους κινητήρες και προκαλεί διαβρώσεις. Έτσι οι τεχνικοί, πριν δύο δεκαετίες περίπου, κατέστησαν επιχειρησιακό αυτό το ειδικό σύστημα αναρρόφησης, το Sea Snorkel, που είναι τοποθετημένο πάνω στο ελικόπτερο.
Η αναβάθμιση αυτή σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα που «φόρτωνε» τις δεξαμενές με γλυκό νερό έχει και μια ακόμη θετική παρενέργεια: επιτρέπει σε ένα ελικόπτερο να πετά με ταχύτητα 15 κόμβων προς τα μπροστά και έτσι να μπορούν να γεμίζουν οι δεξαμενές πιο γρήγορα καθώς χρησιμοποιείται το νερό από τη θάλασσα για την κατάσβεση. Το Sea Snorkel μάλιστα συνδυάστηκε και με άλλα νέα συστήματα όπως και με χειρισμό με ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Οι περισσότερες από 1.350 τροποποιήσεις που έκανε η Erickson κατέληξαν στο S-64F, ένα «τέρας» μήκους 21,3 μέτρων, σχεδόν 5,5 μ ψηλό και βάρους 8,7 τόννων, ικανό να μεταφέρει φορτίο βάρους 11 τόννων σε ύψος 9.000 ποδών 200 ναυτ. μίλια μακριά. Με βασικό ατού την εντυπωσιακή ισχύ (4.500 hp έκαστος) των δύο turboshaft P&W JFTD12A κινητήρων που περιστρέφουν ένα εξάφυλλο κύριο στροφείο διαμέτρου 21,9 μέτρων (!) το Aircrane έχει γίνει ο ιπτάμενος «ελβετικός σουγιάς» της αεροπυρόσβεσης.
Η υδροληψία και η επιχείρηση κατάσβεσης
Οι χαρακτηριστικοί διπλοί σωλήνες πλήρωσης της δεξαμενής του ελικοπτέρου, επιτρέπουν την δυνατότητα υδροληψίας πρακτικά από οπουδήποτε, ακόμη και από δεξαμενή νερού ή πισίνα. Και 2.650 γαλόνια μπορούν να κάνουν την διαφορά, ειδικά αν δεν χάνεται πολύτιμος χρόνος μεταξύ υδροληψιών. Γι’ αυτό έχει φροντίσει η Erickson: για να μην κάθεται το ελικόπτερο στο έδαφος μέχρι να γεμίσει η δεξαμενή του, η υδροληψία γίνεται εν πτήσει. Αν το νερό βρίσκεται σε περιορισμένο χώρο, το ελικόπτερο έρχεται σε αιώρηση και χαμηλώνοντας τους σωλήνες «τραβάει» νερό. Χάρη στην πανίσχυρη αντλία που διαθέτει, η κοιλιακή δεξαμενή «γεμίζει» σε λιγότερο από 1 λεπτό.
Σε περίπτωση που η υδροληψία γίνεται από λίμνη ή θάλασσα, ο πιλότος φέρνει το Aircrane χαμηλά πάνω από την επιφάνεια και πετώντας σταθερά σε ύψος 20-30 ποδών με ταχύτητα 30 κόμβων, τα ειδικά σχεδιασμένα ακροφύσια των σωλήνων πλήρωσης βυθίζονται ελαφρώς κάτω από την επιφάνεια. Με την πρόσθια κίνηση του ελικοπτέρου, το νερό εισέρχεται μέσω των στομίων εκάστου σωλήνα στην δεξαμενή ενώ η πλήρωση δεν κρατά πάνω από 30 δευτερόλεπτα!
Έτσι, ένα S-64 Aircrane μπορεί να ρίξει περίπου σε μια ώρα 30.000 γαλόνια νερού, ακριβώς εκεί που πρέπει, είτε με τον παραδοσιακό «βομβαρδισμό» είτε με συνεχή ρίψη, αφήνοντας 300 γαλόνια ανά λεπτό πάνω από τον «στόχο» του, ενώ ακόμα υπάρχει η δυνατότητα πλήρωσης της δεξαμενής με ειδικό επιβραδυντικό υγρό.
Πηγή: On alert.gr