Αρχαιολογία| Τα Πορτρέτα Φαγιούμ!

Tα έθιμα της ταφής των νεκρών της Αιγύπτου  και οι συνήθειες που τα συνόδευαν είναι γνωστά στον ελλαδικό χώρο ήδη από τον 5ο αι. π.Χ. , μέσα από τις διηγήσεις του κοσμογυρισμένου Ηρόδοτου . Η τελετή της  ταρίχευσης και οι διάφορες ιεροτελεστίες που ακολουθούσαν στη ταφή του νεκρού , όπως ξόρκια που διαβάζονταν και  τα φυλαχτά που έπαιρναν μαζί τους οι νεκροί για να μεταβούν στη τοποθεσία της μετά – θάνατον ζωής τους, είναι όλα γνωστά από σωζόμενους παπύρους της εποχής [ ευνόησε η ξηρότητα του αιγυπτιακού κλίματος ] και μαρτυρίες .  

Η Αίγυπτος , το δώρο του Νείλου όπως ο Ηρόδοτος την αποκαλούσε , έχει μακραίωνη ιστορία από τη προϊστορική εποχή έως την κατάκτηση της από τον Μ. Αλέξανδρο και ύστερα . Στη Σίβα στο ιερό του Άμμωνος Δία θα ανακηρυχτεί γιός του Διός και θα ιδρύσει μια κοσμοπολίτικη πόλη που ήκμασε στα χρόνια που ήρθαν έως σήμερα , την Αλεξάνδρεια. 

Μετά τον θάνατό του ,την εποχή των Διαδόχων θα πέσει στα χέρια του στρατηγού του Πτολεμαίου και θα μείνει στη δυναστεία τους μέχρι το 31 π.Χ. όταν η Κλεοπάτρα Ζ΄ τελευταία βασίλισσα ηττηθεί από τις στρατιές του Οκταβιανού Αύγουστου και ενσωματωθεί στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία . Όμως οι τεχνικές , τα ήθη και τα έθιμα της νεκρικής περιποίησης δε χάθηκαν ποτέ , αντιθέτως γνώρισαν μεγάλη άνθηση . Αποκορύφωμα όλων αυτών ήταν η εφαρμογή των νεκρικών ζωγραφισμένων προσωπείων που τοποθετούνταν στις μούμιες , τα λεγόμενα ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΦΑΓΙΟΥΜ .

Με τον όρο Πορτρέτα Φαγιούμ , εννοείται γενικά το σύνολο των προσωπογραφιών που φιλοτεχνήθηκαν κατά κύριο λόγο στην ομώνυμη περιοχή  όπου βρέθηκε το μεγάλο τους σύνολο . Το Φαγιούμ βρίσκεται στη δυτική όχθη του Νείλου , 60 χλμ νότια του Καϊρου , και χαρακτηρίζεται από έρημο και πλούσια βλάστηση . Είναι ξύλινοι πίνακες που φτάνουν στο ύψος των ώμων του νεκρού και καλύπτει όλο το τμήμα της κεφαλής το οποίο δένεται με γάζες πάνω στη μούμια .

 

   ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ , ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ.

 Για την απόδοση των μορφών χρησιμοποιήθηκαν δύο κυρίως τεχνικές , αυτή της τέμπερας και της εγκαυστικής τεχνικής , τεχνικές και οι δύο κληρονομημένες  από την αρχαία ελληνική ζωγραφική . Ούτως ή άλλως η τέχνη των πορτρέτων αυτών αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ ελληνιστικής και βυζαντινής ζωγραφικής , αφού νοείται ως η μετεξέλιξη της ζωγραφικής των ελληνιστικών χρόνων και πρόδρομος της βυζαντινής αγιογραφικής ζωγραφικής .

Η εγκαυστική ήταν η πιο συνηθισμένη τεχνική και ίσως αυτή που σε συμβολή της ξηρότητας του κλίματος της Αιγύπτου διατήρησαν τα πορτρέτα σε άριστη κατάσταση . Λιωμένο κερί απλωνόταν πάνω σε επιφάνεια ομοιόμορφα με ένα εργαλείο που καλείται καυτήριο ή κέστρο ενώ πάνω σε αυτή την επιφάνεια ο ζωγράφος έφτιαχνε τη μορφή που ήθελε . Ιδιαίτερα διαδεδομένο στην ελίτ τάξη ήταν και η προσθήκη φύλλων χρυσού που έδινε ζωντάνια στη μορφή και λάμψη , συμβολίζοντας την αιώνια νεότητα .




ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΦΑΓΙΟΥΜ , ΧΡΗΣΗ ΦΥΛΛΩΝ ΧΡΥΣΟΥ ΣΤΗ ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΦΑΝΩΝ ΚΑΙ ΚΟΣΜΗΜΑΤΩΝ










 
Οι επιδράσεις τους είναι σίγουρα ως επί το πλείστον ελληνικές καθώς σε πολλά πορτρέτα διακρίνεται η ελληνική νατουραλιστική παράδοση τα οποία και κρίνονται διαχρονικά έργα τέχνης .

Υπάρχουν και αυτά που οι καλλιτέχνες τους γνωρίζουν λιγοστά πράγματα από την ελληνική τέχνη και άλλα σχηματοποιημένα εξαιτίας του ότι ζωγραφίστηκαν μετά το θάνατο του κατόχου τους , συνήθως μετά από  ξαφνικό θάνατο και έγιναν βιαστικά  . Η βάση τους ήταν ξύλινη ακόμα και λινό ύφασμα .

 

                                        Ο ΑΡΤΕΜΙΔΩΡΟΣ , ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΑΠΌ ΤΗ ΧΑΟΥΑΡΑ , 100 – 120 Μ.Χ.

    ΤΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.

Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις των αρχαίων Αιγυπτίων χάνονται στα βάθη στης αρχαιότητας και ακόμα μετά την επικρατήσει των ελληνιστικών ηγεμόνων , την εισαγωγή της λατρείας νέων θεοτήτων όπως ο Σέραπις,  οι πρακτικές τους μένουν ίδιες . Παρατηρείται πολλές φορές πως στα πορτρέτα του Φαγιούμ , τα οποία και θεωρούνται ιερά καθώς ταυτίζονται με το νεκρό , μπορεί βέβαια να τον παρουσιάζουν σε μια εξιδανικευμένη νεότητα αλλά όχι και απαραίτητα πάντα . Πολλές φορές ταυτίζονται οι νεκροί με τους θεούς π.χ. Όσιρις , Ίσις και αναφέρονταν με αυτά τα ονόματα σε παπύρους .  Ήταν ένας τρόπος οι νεκροί να συνδεθούν με την αθανασία , αλλά ιδεολογικά συνδύαζαν αιγυπτιακές παραδόσεις [ ταρίχευση ] με ζωγραφική ελληνικών ριζών .

                                 ΠΑΙΔΙΚΗ ΜΟΥΜΙΑ ΤΥΠΟΥ ΦΑΓΙΟΥΜ .

 ΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ .

Συνήθως οι μορφές παρουσιάζονται όπως ακριβώς είναι . Νέοι , γέροι , παιδιά , άνδρες και γυναίκες , ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που παρουσιάζονται πιο νέοι ίσως και πιο ελκυστικοί από ότι ήταν . Οι γυναίκες εμφανίζονται με πλούσια κοσμήματα , σκουλαρίκια , περιδέραια συνήθως χρυσά ενώ οι άνδρες γενειοφόροι ή όχι με απλά ενδύματα . Οι πιο ηλικιωμένες μορφές φέρουν σημάδια γήρανσης στο πρόσωπο .

Σε μορφές ολόσωμες διακρίνονται περεταίρω στοιχεία όπως τα χέρια . Πολλές κρατούν τον τυπικό σταυρό Ανκχ το λεγόμενο κλειδί της ζωής , σύμβολο της αιωνιότητας και άλλες φέρουν τη χειρονομία της αποτροπής κακού ή ευλογίας .

ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΡΑΤΑΕΙ ΣΤΑΥΡΟ ΑΝΚΧ ΣΤΟ ΑΡΙΣΤΕΡΌ ΧΈΡΙ ΕΝΏ ΤΟ ΔΕΞΙ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΣΤΑΣΗ ΑΠΟΤΡΟΠΗΣ ΚΑΚΟΥ .

Δεν θα ήταν σωστό να παραλείψουμε και το κομμάτι των παιδικών πορτρέτων . Τα παιδιά που πολύ συχνά ενταφιάζονται μαζί με τις μητέρες τους που πέθαναν κατά τη γέννα τους  [ συχνό φαινόμενο η παιδική θνησιμότητα και ο θάνατος πάνω στη γέννα ], φέρουν απλό ρουχισμό και λιγοστά συνήθως μαλλιά . Δεν είναι σπάνια το περιδέραια στο λαιμό των κοριτσιών . Τα νεαρά αγόρια φέρουν , σπάνια βέβαια , κόμμωση με μονή κοτσίδα  και λίγες τούφες στο μέτωπο είτε φορούν φυλαχτά που θα τα προστατεύουν στη μετά θάνατον ζωή τους. Μπορεί να κρατούν περιστέρια ή καρπούς που συμβολίζουν την αιώνια ζωή και την ανάσταση .




 ΑΓΟΡΙ  2Ος ΑΙΏΝΑΣ Μ.Χ.










ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΤΙΚΟ  ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΜΕΣΗΛΙΚΗΣ ΓΥΝΑΙΑΚΑΣ

Το χαρακτηριστικό όλων των πορτρέτων είναι τα μεγάλα εκφραστικά μάτια που δηλώνουν πόνο , θλίψη , φόβο για το ξένο και το θάνατο, το πρόωρο τέλος, τον φόβο της λήθης .

   

 Η ΜΕΓΑΛΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ .

Ανά τους αιώνες κάποια διάσπαρτα δείγματα ήταν γνωστά αλλά ποτέ δεν κέντρισαν το ενδιαφέρον του κοινού και των ειδικών , μόνο κάποιοι , ελάχιστοι ευρωπαίοι  ενδιαφέρθηκαν τότε για αυτά και τα παρουσίασαν σε συλλογές σε όλη την Ευρώπη κεντρίζοντας  με αυτό τον τρόπο δειλά τον ενδιαφέρον της κοινής γνώμης . Ο αυστριακός Τεόντορ Γκράφ τα παρουσίασε πρώτος στη Νέα Υόρκη  . Οι πρώτες ανακαλύψεις έγιναν στην όαση Φαγιούμ , από όπου πήραν το όνομά τους . Σημαντικές ανακαλύψεις έγιναν στη περιοχή κοντά στο ελ Ρουμπαγιάτ όπου έγινε η μεγάλη ανακάλυψη σωρών μουμιοποιημένων σωμάτων με τις ασυνήθιστες έως τότε προσωπογραφίες στις κεφαλές , προκαλώντας αρχικά ενδιαφέρον . 

Ο πρώτος ειδικός που ασχολήθηκε με το θέμα ήταν ο αρχαιολόγος Γουίλιαμ Φλίντερς Πέτρι που ψάχνοντας την είσοδο της πυραμίδας της Χαουάρας στο Φαγιούμ ανακάλυψε την νεκρόπολη της ελληνορωμαϊκής πόλης της Αρσινόης , τη γνωστή από τον Ηρόδοτο Κροκοδειλόπολις , προστάτης της οποίας ήταν  ο κροκοδειλόμορφος θεός Σομπέκ  προστάτης της γονιμότητας , της αναπαραγωγής και της ευφορίας . Δυστυχώς σήμερα το θέμα των πορτρέτων αυτών έχει περιπέσει ίσως σε κάποια μικρή λήθη για αγνώστους λόγους .

Φλάιντερς Πέτρι [ 1853 – 1942 ]



Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΥΤΥΧΗΣ  2Ος ΑΙΩΝΑΣ Μ.Χ.


Επιμέλεια:  Αντώνης Λουκόπουλος , Φοιτητής του τμήματος Ιστορίας , Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών Καλαμάτας . 

Post a Comment

To Hondos News σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Previous Post Next Post